[Vraagbaak] Klasmann / Skal

M. Spitzen m.mspitzen op hetnet.nl
Di Jun 4 23:09:32 CEST 2019

Beste Helga en Esther,

De (bureaucratische) weg die je moet bewandelen is toch in eerste instantie;
https://www.skal.nl/over-ons/klacht-en-bezwaar/

zijnde het klachtenformulier van Skal. Als er dan geen bevredigende
oplossing komt moeten onze belangenorganisaties voor je opkomen.

Mijns inziens is het in jouw geval (Klasmann) een bureaucratisch probleem,
hetgeen de leiding van Skal zelf zsm moet canselen.

Veel sterkte en succes met je bloementuin, martien spitzen.

Van: Vraagbaak [mailto:vraagbaak-bounces op debiotuinders.nl] Namens Helga
Keessen
Verzonden: dinsdag 4 juni 2019 14:37
Aan: vraagbaak op debiotuinders.nl
Onderwerp: [Vraagbaak] Klasmann / Skal

Beste collega's,

Sinds dit jaar ben ik lid van de Biotuinders. We zijn nog niet echt in
bedrijf maar wel hard bezig om er in ieder geval volgend jaar een mooi
bloemenjaar van te maken in Almere Oosterwold.  Momenteel druk met de bouw
en verhuizing naar ons nieuwe huis.

In de tussentijd verveel ik mij niet. Half mei kreeg ik de jaarlijkse
inspectie van Skal (de grond was al gecertificeerd dus geen omschakeling).
Tijdens die inspectie werd direct de eerste ernstige afwijking
geconstateerd.

Teneinde wat planten op te kweken in het voorjaar heb ik een pallet grond
bij Klasmann besteld. Klasmann verzekerde mij dat de grond zou voldoen aan
de eisen van Skal. Nu blijkt dus dat in de grond Radigenkalk is gebruikt.
Radigenkalk staat niet in de Nederlandse inputlijst en nu heb ik dus een
'ernstige afwijking'.

Uit contact met Klasmann blijkt dat Radigenkalk wel op de Duitse inputlijst
staat.

"Radigeenkalk wordt aangeboden door de producent om op de Fibl lijst in
Nederland te laten plaatsen. Ik weet nog niet wanneer het gehonoreerd gaat
worden, maar het wordt zeker gehonoreerd, want het staat wel op de Duitse
Fibl lijst. Als ik de documenten heb stuur ik die meteen door. Dit kan nog
wel even duren. De twee documenten die gestuurd heb op 17 mei zijn de
certificaten dat deze potgrond geschikt is voor biologische landbouw.
Ecocert certificeert en inspecteert ons hierop. Skal zelf certificeert geen
potgrond."

Deze documenten heb ik doorgestuurd aan Skal.

Skal heeft mij afgelopen week bericht dat ik voor 31 juli a.s.  kan kiezen
uit twee mogelijkheden:

1) de grond (laten) afvoeren, hier moet ik een bewijsstuk en schriftelijke
verklaring van opsturen. Skal zal dan vervolgens op mijn kosten een
kantoorinspectie uitvoeren. Eerlijk gezegd ben ik ook best benieuwd wat  de
kosten zijn van een dergelijke kantoorinspectie: envelop openmaken en
factuur bekijken. Maar dit terzijde.

2) "U heeft Radigenkalk gebruikt in uw teelt. Het is niet duidelijk of dit
product gebruikt mag worden in de biologische teelt. U moet nog alsnog
aantonen dat dit product gebruikt mag worden in de biologische teelt. U moet
uw leverancier vragen dit product te laten beoordelen door FiBL voor
plaatsing op de Nederlandse inputlijst".

- hoezo is niet duidelijk of het gebruikt mag worden in de biologische
teelt? Als dat zo onduidelijk is waarom constateert Skal dan wel een
ernstige afwijking en niet gewoon een afwijking?

- de leverancier is ermee bezig om het op de Nederlandse inputlijst te
krijgen , maar dit "kan nog wel  even duren". Dus waarschijnlijk staat het
volgend jaar wel op de inputlijst maar tot die tijd heb ik een ernstige
afwijking.

Dus, beste collega's.. als je gebruik maakt van Klasmann dan kan dit
risicovol zijn. Ik begreep dat een groot aantal van jullie hiermee werkt.
Als jullie meer informatie willen dan hoor ik het uiteraard graag.

Ik ben daarnaast benieuwd of iemand mij in deze zaak zou kunnen ondersteunen
of wie mijn belangen behartigt in deze kwestie?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Helga Keessen

Polderblom