[Vraagbaak] Vraagbaak Verzamelmail, Volume 28, Nummer 1

De Ommuurde Tuin info op ommuurdetuin.nl
Di Jun 4 22:08:46 CEST 2019

Beste Helga,

Sterkte ermee. Ik gebruik jongkind bio nr 8 potgrond. Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Ik heb elk jaar wel lichte of zware overtredingen terwijl ik zo mijn best doe. De regels van skal zijn afschuwelijk bureaucratisch. En het oplossen van een 'overtreding' kost je minimaal 100 euro. Lekker snel verdient door zo’n organisatie die alleen een lijstje hoeft te checken, advies geven ho maar. Je weet zelf wel hoe hard wij moeten werken om 100 euro te verdienen. Het slaat echt nergens op.

Ik had dit keer een aardige controleur die de schuld bij de leverancier legde voor het foutief verkopen van bio plantgoed van knoflook dat dat niet was. Althans op papier waren er fouten gemaakt dus daarom zou de knoflook niet bio zijn. Die mensen telen al jaren biologisch!!!
Ik ben zelf skal beu.
Ik heb een rekening gekregen van meer dan 200 euro voor het aanvragen van ontheffing op 600 aspergeplanten.
Ze rekenen absurde bedragen voor het checken van een lijst die niet eens up to date is. Die jezelf natuurlijk ook al hebt gecheckt.

Ik sta op het punt om mijn certificering op te zeggen.
Ik zou eigenlijk graag weer een eigen keurmerk hebben een waarbij de consument weet dat het om kleine bedrijven gaat die met alle respect voor de natuur op biologische wijze telen zonder dat ze zulke idiote bedragen hoeven te betalen. In Belgie kost de certificering maar de helft van hier! ik heb mijn certificering volgehouden omdat ik een duidelijk keurmerk wil voor de consument maar het kost me nu zoveel per jaar dat ik mezelf afvraag of het me dat waard is. Het kost niet alleen veel geld maar ook de tijd en de frustratie van het nooit goed kunnen doen omdat er elke keer weer nieuwe regeltjes bijkomen en elke keer meer papierwerk; meer werk voor ons en meer kosten voor ons. De maat is voor mij vol.

Succes, Esther