[Vraagbaak] Paperpot transplanter

Tuinderij de Elzenkamp info op elzenkamp.nl
Ma Feb 3 10:47:15 CET 2020

Beste mensen,

Aangezien het onduidelijk was voor mij of ik nu wel of niet met de paperpot
transplanter van terrateck zou mogen werken volgens Skal ben ik daar
achteraan gegaan. Eerst via de mail, maar kwam toen niet echt verder.
Vervolgens samen met Fabian Bonenfant (verkoper bij Terrateck) op de
Biobeurs. Na een gesprek tussen Erik Zanding (Skal), Fabian en mij kwam
eruit dat de paperpot transplanter wél gebruikt mag worden, maar dat het
papier ná oogst uit de grond gehaald moet worden. Dit is volgens Fabian ook
heel goed te doen, omdat het wel een jaar duurt voordat 't uit elkaar valt.

Fabian heeft vervolgens een mail gestuurd om dit bevestigd te krijgen. Zie
hieronder de mail én 't antwoord van Skal. Mocht je overigens overwegen
iets van Terrateck kopen, weet dan dat zij Kramer als NL distributeur
aanraden (www.kramerstart.nl). Als je bestelt bij Terrateck zelf, dan
zorgen zij dat het via Kramer geleverd wordt volgens mij.

Hier de mailwisseling:

*Dear Mr. Zandink,*

*Thank you very much to receive us (Else Schimmel and Florian Bonenfant),
we discussed the situation of the Paperpot system on your stand on the 23rd
of January,*

*you gave the advise that if we pull out the paperpot chains out of the
soil after harvest, it would be like using the plastic mulch.*

*Could you please confirm that request with an official document so that we
can advise our customers how to proceed to use our Paperpot system in
organic production.*

*Best regards*

*Florian Bonenfant and Else Schimmel*

En reactie:

*Geachte heer Bonenfant, geachte mevrouw Schimmel,*

*Zoals ook besproken op de BioBeurs worden er aan hulpmiddelen voor de
biologische teelt, zoals potten, geen aanvullend eisen gesteld. Dit staat
ook op onze website,
zie https://www.skal.nl/biologische-teelt-van-gewassen/voorwaarden-teelt/overige-middelen/
<https://www.skal.nl/biologische-teelt-van-gewassen/voorwaarden-teelt/overige-middelen/>*

*Als het Paperpot systeem dus uitsluitend als pot/tray wordt gebruikt en
niet achter blijft in de bodem, worden er geen aanvullende eisen aan
gesteld en mag het gebruikt worden in de biologische teelt.*

*Als het Paperpot systeem wel achter blijft in de bodem, dan zijn er wel
aanvullende eisen voor het gebruik in de biologische teelt. Zoals ook
eerder vermeld (zie e-mail 31/01/2020), mag dat alleen als u kunt aantonen
dat de potten uitsluitend zijn gemaakt van in de biologische teelt
toegelaten meststoffen/bodemverbeteraars. In dat geval kunt u het product
laten opnemen op de Skal inputlijst, na beoordeling van het product door
Fibl. Meer informatie hierover kunt u vinden op onze website,
zie https://www.skal.nl/biologische-teelt-van-gewassen/inputs/voor-leveranciers/
<https://www.skal.nl/biologische-teelt-van-gewassen/inputs/voor-leveranciers/>*

*Met vriendelijke groet,*

*Erik Zandink*