[Vraagbaak] Zaaimachine

'n Groene Kans groenekans op groenekans.nl
Zo mei 6 22:49:57 CEST 2018

Hallo Bart (en anderen),

Grappig genoeg zaaien wij nu juist wel de
wortels en de bieten met de Earthway, maar hebben we problemen met
radijs en raapsteel. Maakt verder niet uit, zeker is dat veel tuinders
met dit probleem worstelen. Je wilt eigenlijk niet alleen horen wat een
goede zaaimachine is, maar ook graag zien & proberen.

In februari was
ik bij de stagebiedersdag op de Warmonderhof en ik zag dat ze daar een
heus 'proeflokaal' hebben met diverse machines. De studenten kunnen dus
met verschillende machines experimenteren.

Het zou natuurlijk mooi
zijn als er een samenwerking mogelijk is tussen tuinders en
Warmonderhof. Zouden we daar een keer een 'workshop' zaaien kunnen doen,
zou iemand die ze allemaal geprobeerd heeft (jammer dat Reggy net weg
is...) een verhaaltje kunnen vertellen, zouden we daar een keer wat
mogen uitproberen?

Misschien willen de BioTuinders dit oppakken? Ik
ben zo vrij geweest deze mail ook aan Bart Willems te sturen (en Arjen
Huese krijgt 'm sowieso ook).

--

Groeten van Floor van
Ede

Bart Pijnenburg schreef op 06-05-2018 21:49:

> Hoi
>
> Wij gebruiken de Earthway om te zaaien. Dat werkt niet
lekker voor alle gewassen; zo is er geen geschikt zaaischijfje voor
wortel en bieten en dat kost veel zaad en veel werk om weer te dunnen.
Heeft een van jullie ervaring met andere zaaimachines? Op internet zag
ik op een USA website de JANG, maar die is wel een stuk duurder (400-680
dollar).

http://www.johnnyseeds.com/tools-supplies/seeders/jang-td-series/jang-td-1-precision-seeder-push-seeder-7008.html
[2]
> Deze kost wel 680 dollar, beetje duur
>
> Deze

http://www.johnnyseeds.com/tools-supplies/seeders/jang-jp-1-push-seeder-7319.html?cgid=seeders#sz=18&start=1
[3]
> Is goedkoper, 405 dollar, 320 euro
>
> En ik vond geen
Nederlands adres waar ze deze verkopen. Iemand een tip?

> Bart
Pijnenburg
> 06-22137239
>
> Zorgtuinderij de Es

[...]