[Vraagbaak] Bestemd voor bestuur: overleg Departement EZ

Mieke Baldé mieke op tuinderijdevollegrond.nl
Ma Apr 10 11:51:47 CEST 2017

Beste Dick,

Bedankt voor je aanbod, daar maken we graag gebruik van. Het zou fijn
zijn als je onderstaande punten onder de aandacht van EZ wilt brengen.
Ik heb ze in volgorde van belangrijkheid (voor ons) gezet, voor het
geval er geen tijd is om alles aan bod te laten komen.

 	* De REGELDRUK voor kleine bedrijven is onevenredig hoog. Met name de
gecombineerde opgave is voor tuinders met bv. 50 verschillende teelten
op één hectare niet in te vullen. Er komen steeds meer kleine
(bio)tuinbouwbedrijven bij, het zou fijn zijn als hier op een andere
manier mee omgegaan wordt, meer passend bij bedrijfsgrootte en (directe)
afzet.
 	* BETALINGSRECHTEN. De subsidies van het Gemeenschappelijk
Landbouwbeleid zijn niet van toepassing op bedrijven kleiner dan 3
hectare. Ook hier zouden wij willen pleiten voor meer maatwerk voor
kleine bedrijven.
 	* SUBSIDIE VOOR SKAL LIDMAATSCHAP. Tot enkele jaren geleden kregen
biobedrijven de kosten voor het SKAL lidmaatschap via RVO (toen Dienst
Regelingen) (vanuit Europese subsidie?) vergoed. Voor veel kleine
bedrijven zijn de SKAL kosten een forse drempel om zich te laten
certificeren. Als de SKAL kosten weer (deels) vergoed zouden worden
d.m.v. subsidie, zal dit o.i. zeker leiden to meer gecertificeerde
bedrijven in Nederland.
 	* Actief blijven optreden tegen OCTROOI AANVRAGEN op groenterassen.
Gelukkig zijn hierin de laatste tijd al successen geboekt, maar het
blijft wat ons betreft een zeer belangrijk punt van aandacht om te
zorgen voor blijvende diversiteit in gewassen en daarmee
voedselveiligheid. En om te voorkomen dat landbouwbedrijven steeds
afhankelijker worden van multinationals.

Diversen:

 	* Aandacht voor nieuwe vormen van landbouw zoals
voedselbossen/permacultuur. Sterk in opkomst, maar de wet- en
regelgeving is hier nog niet op afgestemd, waardoor vaak niet duidelijk
is wat kan en mag en wat niet. Vallen ze onder agrarisch, kunnen
voedselbossen in de toekomst ook biologisch gecertificeerd worden? Etc.
etc.

 	* Niet specifiek biologisch thema: De SUBSIDIE PRAKTIJKLEREN geldt
alleen voor BBL-ers. Wij vragen ons af waarom dit zo is en of het
mogelijk is deze subsidie uit te breiden naar BOL-lers. Zij vragen van
aan stagebegeleider (minstens) net zoveel tijd en aandacht als BBL-ers.

Met vriendelijke groeten,

Mieke Baldé,
secretaris De BioTuinders

Tuinderij De Volle Grond